Hög brandrisk i sommar – var försiktig med eldning och grillning

Hörby kommun varnar för hög brandrisk vid grillning och eldning i sommar.
Hög brandrisk i sommar – var försiktig med eldning och grillning
Just nu råder mycket torrt väder i skog och mark, vilket medför en hög brandrisk. Hörby kommun avråder därför från att göra upp eld i skog och mark under sommaren. Om eldning ändå sker, rekommenderas att använda fasta grillplatser som är särskilt utformade för att minska risken för brandspridning, exempelvis kommunens iordningsställda grillplatser.
Vid grillning på egen tomt bör grillen placeras på ett jämnt underlag och användas med ben eller stativ för att undvika brandrisk. Dessa försiktighetsåtgärder är viktiga för att förebygga skogsbränder och skydda både natur och boende i området.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


